woensdag 26 januari 2011

Het discussiepanel over Nederlandse mode!

Mode gaat verder dan collecties presenteren. Het gaat over ontwikkelingen op maatschappelijk niveau, cultuur én gerelateerde vakkennis. De reden dat AIFW met Vodafone de Vodafone Creative Corner ontwikkelde om kansen en knelpunten te identificeren binnen de Nederlandse mode. Middels het vastleggen van twee discussie rondes en deze te verspreiden onder de onderwijsinstellingen gaat Creative Corner samen met modekenners, specialisten en consultancy opzoek naar antwoorden ter inspiratie. Met als doel: meer fundament aan de industrie en met ‘Power to You’.

Door: Yildiz Celie, journalist/ redacteur mode


Creative Corner werpt twee interessante vraagstukken op. Het eerste vraagstuk is gericht op Dutch Design, gezien dit internationaal op cultureel gebied een bekend begrip is. De vragen luiden dan ook: “Hoe kan het dat de Nederlandse mode hier buiten valt?”. De tweede vraagstelling: “Is duurzaamheid in mode de toekomst of een hype? De discussies worden geleid door Dany Jacobs, hoogleraar Industriële Ontwikkeling en Innovatiebeleid bij de Universiteit van Amsterdam en lector Kunst, Cultuur & Economie bij de hogescholen ArtEZ en HAN in Arnhem.


Discussiepanel 1, 13.00 – 15.00: Nederlandse Mode Identiteit

Aynouk Tan – modejournaliste bij o.a. NRC
Stijlicoon Aynouk Tan is freelance fashion journalist en editor. Aynouk schreef onder andere voor ZOO magazine, Glamcult en CODE en schrijft sinds april 2009 voor NRC Handelsblad: “Mode volgens Aynouk Tan”. Ook lanceerde Aynouk drie parfums tijdens de Arnhemse Mode Biënnale in 2009. In 2007 is zij van mening dat, in Nederland té weinig echte mode te vinden is, omdat het meeste uit confectie bestaat. Haar doel werd meer mode in Nederland te creëren, in welke vorm dan ook.



Carlo Wijnands – Fashion Consultant
Net zoals Aynouk Tan won Carlo Wijnands in 2008 the Dutch Fashion Icon Award. Wijnands is eindexamen gecommitteerde en is verbonden aan onder andere ArtEZ/ FIA, HKU en AMFI. Carlo heeft sinds 2000 een rol als fashion consultant, beginnend bij HTNK voor junior ontwerpers en adviseerde later aan AIFW, Modefabriek, FIA, Arnhem Mode Biënnale en Kunstenaars en Co. In 2010 startte de modekenner zijn eigen consultancy: Carlo Wijands Fashion Consultancy.

José Teunissen – Modelector en curator
Bekend modetheoreticus drs. José Teunissen, o.a. lector modevormgeving bij ArtEZ startte samen met Dany Jacobs, Saxion en Radboud Universiteit Nijmegen een onderzoek naar “Dutch Identity in a Globalised world” in 2008. Teunissen is adviesorgaan voor diverse commissies. Tevens publiceerde en werkt(e) José Teunissen mee aan een groot aantal boeken, onder andere Droog and Dutch Design (i.s.m Ida van Zijl) en De macht van Mode, over ontwerp en betekenis (i.s.m. Jan Brand en ArtEZ press).

Kai van Hasselt – Stedelijke strateeg
In 2004 richtte Kai van Hasselt Shinsekai Analysis op; adviespraktijk voor stedelijke strategie. Hij studeerde economie en een minor planologie en werkte van 1999 tot en met 2002 als trendwatcher. Shinsekai Analyse publiceert onderzoeken met onderwerpen als de luxe-industrie, externe handel en verstedelijking in opkomende markten. Het interessegebied speelt zich af op het snijvlak van kunst, stedelijke ontwikkeling en economie.

Renny Ramakers – Directeur Droog Design
Naast medeoprichter en directeur van Droog is Renny Ramakers curator van design tentoonstellingen, panellid op verscheidene design boards en leidt zij lezingen en workshops over de hele wereld. Als criticus droeg zij bij aan internationale magazines, boeken en catalogi en schreef zij verschillende boeken. Onlangs lanceerde de designkenner het internationaal gerichte Droog Lab. Het doel van Droog Lab is om het “Global Design” voor een volgende generatie uit een te zetten middels onderzoek. Het resultaat zet men om producten, software, et cetera.

Edwin van Wijngaarden – Eigenaar Just B
Edwin van Wijngaarden richtte in 1992 Just B op en combineerde spiritualiteit met individualisme, omdat de New Age beweging niet pastte bij de beweging van massaconsumptie. In 2008 startte Van Wijngaarden een coachingstraject voor modetalenten. Hiermee profiteert elke geselecteerde ontwerper 6 maanden van de kennis, contacten en ervaring van Just B. Het label hoopt hiermee Nederlandse ontwerpers internationaal meer aangezicht te geven en een positieve bijdrage te leveren aan het imago van Nederland binnen de creatieve mode-industrie.

Antoine Peters – ontwerper
Antoine Peters is bekend door zijn conceptueel doordachte presentaties en collecties, zoals zijn oneindige project ´A SWEATER FOR THE WORLD!´ uit 2006. Peters ontwikkelde een tweepersoonssweater om aan te geven dat we allemaal verbonden zijn en naast elkaar kunnen leven. Naast het geven van veelvuldige catwalkshows, is Peters opgenomen in het boek “100 New Fashion Designers” en ontwierp de ontwerper in 2009 de officiële kleding voor de medewerkers van de Arnhem Mode Biënnale.

Manon Klaver
Manon Klaver studeerde Eventmanagement en werkte een jaar bij KIM&JEROEN, een productiebureau met de focus op concepten, events, promoties, entertainment, modellen en styling. Klaver heeft naast haar bachelor- ook haar mastertitel behaald en onderzocht de publiek-private samenwerking rondom het thema mode in de steden Amsterdam en Antwerpen. Klaver gelooft in de potentie van de Nederlandse mode, haar doel is om zichzelf verder te ontwikkelen als een professional binnen deze industrie.


Discussiepanel 2, 16.00 – 18.00: Duurzaamheid hype/ toekomst


Ger Brinks
Ger Brinks bekleedde diverse functies op het gebied van research en development, waaronder bij Unilever Research en Stork Textile Printing. Sinds 2006 onderzoekt Brinks de industriële toepassing van enzymatisch voorbehandelen en katalytisch bleken van katoen aan de Universiteit Twente, afdeling Engineering of Smart Functional Materials onder supervisie van professor dr. ir. Marijn Warmoeskerken. Brinks werkt ook mee aan digitaliseren van de textiel productieketen, om de energie-efficiency te verbeteren, recycling voor onder andere Texperium, ontwikkeling van biopolymeren en smart textiles/smart creation. Zojuist is een nieuw onderzoek afgerond: Geotextiel. Dit is een oplossing voor waterschaarste in gebieden waar droogte heerst en oogsten in gevaar komen.

Lonneke Engel
Het Nederlandse topmodel siert al meer dan 10 jaar de internationale modebladen. Als model werkte Engel onder andere met topfotografen: Patrick Demarchelier, Mario Testino en Inez & Vinoodh en deed campagnes met Chanel Allure parfum, Anais Anais (meerjarig contract) en Philosophy di Alberta Ferreti. In 2009 richtte Lonneke “Organice Your Life” op. Een online platform en webzine met alles voor een gezonder en positiever leven. In 2010 werd Lonneke ambassadrice van The Green Fashion Competition, initiatief van AIFW en het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Roosmarie Ruigrok
Ooit begonnen in promotioneel textiel ontdekte Roosmarie haar passie in fair fashion, productie en duurzaamheid. Ruigrok werkte onder andere als CSR consulent bij de Elsewear foundation, bekend door 'groen is het nieuwe zwart', Fair Wear Foundation en Amnesty International. In 2008 richtte Ruigrok Clean & Unique op. Deze organisatie helpt startende modeontwerpers duurzaam te ondernemen en eerlijk te produceren. Ernaast werd Roosmarie in 2009 Market Manager Cotton bij Max Havelaar.

Tomas Overtoom - Ontfront
Tomas Overtoom werkte als creatief producent bij Off Schedule en was inkoper en manager bij Zilch. Samen met Lisa Koifman (ontwerpster) lanceerde Tomas Overtoom in 2005 OntFront. Ontfront wil de komende jaren een internationale speler worden op het gebied van progressieve herenmode: Sidewalk Tailoring. Het merk wordt verkocht in Nederland, België en China. In maart gaat OntFront naar Tokio om deel te nemen aan een show/beurs voor Europees design. Afgelopen week opende OntFront officieel de deuren van hun eerste winkel aan de Haarlemmerdijk.

Bert Keizer - retailspecialist
Keizer is werkzaam bij Gapgemini als Vice President CPR (Consumer Products & Retail). Bert publiceerde Trends In Retail: Re-connecting the Consumer 2009 – 2010. In dit rapport lees je de belangrijkste invloeden op de retailsector; de rol van de nieuwe media; de zeven belangrijkste consumententrends van dit moment; de ontwikkelingen binnen de zeven grootste retailsegmenten; de toekomst van de retailsector.

Marieke Eyskoot
Eyskoot is actief geweest als board member bij Amsterdam Anders / De Groenen en heeft als vrijwilliger gewerkt bij Amnesty International en specialiseerde zich als non-profit organisatie manager. Marieke Eyskoot werkt sinds 2003 bij Schone Kleren Campagne/ Clean Clothes Campaign. Met dit werk wil Eyskoot omgevingen binnen de internationale kledingindustrie verbeteren en streeft ernaar om kleding te laten verkopen dat onder gezonde werkomstandigheden is geproduceerd.

Judith ter Haar
Judith ter Haar is Senior Creative bij de Arnhemse Mode Biënnale, Professor bij Artez en co-founder / creative director bij Jones Arnhem en Coming Soon. Bij Jones Anrhem, opgericht in 1988 vind je toonaangevende merken zoals Comme des Garçons, François Girbaud en Martin Margiela. Coming Soon is de eerste winkel waar Nederlands ontwerp in al haar veelzijdigheid wordt getoond. Van mode tot design, van gevestigde namen tot nieuw talent, van boeken tot tijdschriften.

Anniek Mauser
Ooit begon Mauser als manager duurzaamheid bij Unilever binnen het ijssegment en als sustainability manager bij Ben & Jerry’s Europa. Nu is Mauser hoofd duurzaamheid Benelux bij Unilever. Daarvoor studeerde en werkte Anniek aan de UVA en schreef “The Greening of Business”. Dit is een onderzoek naar de drijfveren van bedrijven om groen te worden en biedt gerichte mogelijkheden voor grote bedrijven met betrekking op de Nederlandse zuivelindustrie.


De discussie is besloten. Wil je de discussie volgen? Volg het @OfficialAIFW voor een live report! Over enige tijd zal een opname beschikbaar zijn voor academies en online geplaatst worden, dus houd het platform in de gaten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten